Influencer

Hvad er en influencer

En influencer er f.eks. en blogger, youtuber eller instagrammer med mange følgere. Ordet influencer kommer af det engelske ’influence’ (indflydelse eller at øve indflydelse på).

Hvad laver en influencer

En influencer laver indirekte reklame, enten af egen interesse i forbindelse med sin blog eller for virksomheders produkter ved at nævne produkterne i sine indlæg, videoer eller på sociale medier.

En influencer når ud til rigtig mange mennesker og derfor giver deres følgere inspiration. En influencer er derfor en person, der har et budskab, som bliver hørt af andre personer.

Influencere bliver nogle gange betalt for dette arbejde, men det er ikke altid tilfældet, idet en influencer også kan samarbejde med andre og promovere deres budskab uden at få betaling. Uanset hvad forsøger en influencer via  betaling at påvirke læsere, følgere m.v.. for eksempel at få kenskab til produktet og evt. at købe et produkt.

Influencer som marketing

Influencer arbejdet er på mange måder det samme som alm. markedsføring eller reklame men forskellen er, at det ofte er en enkeltperson, som en række personer stoler på og identificerer sig med, hvilket gør det lettere at nå ud sit budskab.

Influencere bruger deres også indflydelse på sociale medier til at påvirke og gøre reklame for en sag eller et budskab. Influencere er på kort tid blevet en vigtig brik i både virksomheders reklamestrategi. Influencere har typisk mange følgere derfor kan de komme tættere på forbrugerne og reklamere på en mere ”troværdig” måde.

Influencer hvornår er man det

En influencer er en normal person som alle andre i samfundet. Det der adskiller en influencer for andre er, at mange følger med i den person liv som influncere.

Formålet med influencerens opslag er at inspirere følgerne eller gøre dem opmærksom på noget.

Der er flere faktorer som gør en forskel for et brand:

  • Personlighed hos en influencere
  • Gode billeder og artikler
  • Målgruppen er entydigt for en influencer
  • Indholdet af indlæg og youtube er logisk og sammenhængende af høj kvalitet

Hvad er influencer marketing

Samarbejde mellem en influencer og en virksomhed er, at det gavner begge parter.

F.eks tilbyder en virksomhed en blogger et beløb samt nogle af deres produkter for en reklame på influencerens blog, hvilket også er sponsoreret indlæg. Når noget er sponsoreret bør det fremgå af det indhold der sendes ud.

Ofte laver influenceren god reklame på sin blog som læses af de mange følgere og eller deles af følgerne. Følgerne køber herefter eventuelt produktet fra virksomheden, og virksomheden har fået potentielle kunder og god reklame.

Forskellige influencer

Der er flere former for influencers – Der kan være forskel på, hvor stor effekt du opnår ved makedsføring samt salg via de forskellige grupper, og det kan måles i Engagement Rate (Engagement rate).

Engagement rate udregnes på følgende måde:

  • Engagements x 100 / impressions.

Som er den procentdel af personer der f.eks har set et indlæg, artikel eller et youtube, og herefter har lavet en interaktion.

En engagement rate på f.eks Instagram kan du se, at jo færre følgere, jo bedre engagement rate. Det skyldes bla. at de første følgere, til en influencer, er meget mere tro og interagerende overfor influenceren.

Average Engagement Rate on Instagram

Bedste værdig for virksomheden

Jo færre følgere, jo bedre engagement rate, hvilket medføre virksomheden får mere for sit marketingbudget.

Derud over er det interessant i valget af micro-influencers, at prisen alt andet lige er lavere end hos de følgende to kategorier af influencers. Det vil sige, at du få mere for dit marketingbudget.

Typisk koster et indlæg på f.eks Instagram ca. koste kr. 1.000 – 2.000,- samt produktet.

Hvornår og hvem anvender influencer, og hvofor ?

Influencer kom til inden for de seneste ti år, og har vokset sig til et meget stort marked.

Det som adskiller sig fra før er, at influencere oftes eksisterer på digitale platforme og kan kommunikere direkte med deres følgere m.v., og reklamen er indirekte samt mere skjult.

Virksomheder bruger oftes influencere til at sælge et produkt til en specifik målgruppe hvor en blogger på de sociale medier kan nå ud til følgere og deling af opslag, artikler.

Virksomheder retter i stigende grad fokus mod Influencer marketing fordi det blevet så populært.

Influencer marketing er ikke kun et koncept, der er blevet talt om, det er i den grad også blevet praktiseret. Man kan læse analyser om at ved brug af influencere er der sket mere end en fordobling i branchens omsætning.

En klar fordel ved Influencer marketing er den autentiske anbefaling kunderne får, i modsætning til når virksomheden selv promoverer sit produkt eller brand.


[grid content=”post” slider=”true” autoplay=”true”]

Tilbage til forside

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll to Top